تهران - یوسف آباد
09122014805

چوب درخت توسکا، تفاوت چوب توسکا و چوب روسی

چوب درخت توسکا، تفاوت چوب توسکا و چوب روسی

چوب درخت توسکا یکی از محبوب ترین نوع متریال در بین افرادی است که طراحی دکوراسیون داخلی انجام می‌دهند. استفاده از چوب و ساخت وسایل چوبی پیشینه ی طولانی مدتی دارد، تقریبا به اندازه زندگی متمدن بشر و حتی بیشتر.

اما چوب ها نیز مانند تمام مواد طبیعی انواع و نژاد های مختلفی دارند، اینکه مثلا بهترین کاربرد چوب درخت توسکا چیست و یا کدام نوع چوب برای چه کاری مناسب تر است.

سوالی است که تجربه پاسخ آن را مشخص کرده است؛ چوب درخت توسکا، در صنعت دکوراسیون داخلی کاربرد های متفاوتی دارد.

از کفپوش گرفته تا ساخت وسایل چوبی با این نوع از چوب قابل اجرا است.

کاربرد این نوع از چوب به اندازه ای وسیع است که حتی در طب سنتی نیز بخش هایی از آن به عنوان دارو شناخته می‌شود.

قصد ما از ارائه این محتوا، بررسی کلی چوب توسکا، شناخت نقاط قوت و ضعف و کاربرد های مختلف آن در بخش های متفاوت فضا است.

در ادامه از مقاله داتیس البرز با ما همراه باشید تا در این مورد اطلاعات مختصر اما مفیدی در اختیارتان قرار گیرد.

 

جهت خرید چوب روسی و استعلام قیمت با واحد فروش داتیس البرز با شماره 09122014805 تماس بگیرید.

 

فرق چوب توسکا و چوب روسی

 

چوب توسکا

چوب توسکا همانطور که از نام آن مشخص است؛ از تنه درخت توسکا بریده و پس از فرآوری در صنایع مختلف استفاده می‌شود.

توسکا در واقع نوعی درختچه است که گونه های مختلف آن تا سی نوع تنوع دارد.

در کشور ما ایران فقط دو نوع گرمسیری و سردسیری آن رشد می‌کند.

توسکا در حالت کلی درختی رطوبت پسند است و چوب توسکا، نرم و مقاوم در برابر رطوبت است. چوب درخت توسکا معمولا مراحل فرآوری طولانی تری نسبت به چوب های خشک تر دارد.

استفاده از چوب توسکا به دلیل مقاومت بالایی که به رطوبت نشان می‌دهد، بین سازندگانِ سازه های چوبی، بسیار پر طرفدار است.

با این حال باز هم نمی‌توان چوب توسکا را یک چوب همه کاره دانست در ادامه برخی دیگر از خصوصیات این چوب پر کاربرد را شرح خواهیم داد.

 

چوب توسکا

 

رنگ چوب درخت توسکا

رنگ چوب درخت توسکا یکی از خصوصیات جالب توجه آن محسوب می‌شود. درخت توسکا در ابتدا رنگی ملایم و کرم دارد اما وقتی بریده می‌شود رگه هایی از قرمز به آن اضافه می‌شود. در واقع چوب توسکا این قابلیت را دارد که طیف رنگ های مختلفی به خود بگیرد.

یکی از دلایل علاقه هنرمندان به این چوب جلوه های رنگی و طرح های درون چوب است. رنگ چوب درخت توسکا، در برخی گونه ها بسیار چشم نواز و البته تیره است.

قرمز، رگه های صورتی و رنگ کرم رنگ های طبیعی چوب توسکا است، گاهی رنگ چوب درخت توسکا ، به محیط رشد آن نیز وابسته می باشد. توسکا ایرانی معمولا تیره تر است و چشم طیف قرمز و صورتی را بیش از سایر رنگ ها در این نوع از توسکا تشخیص می‌دهد.

 

رنگ چوب توسکا

 

مزایای استفاده از چوب توسکا

مزایای چوب توسکا به اندازه ای است که این چوب را به یک چوب مرغوب و محبوب تبدیل کند. یکی از مزایای چوب توسکا ، انعطاف بالای آن است. چوب توسکا رنگ و چسب را به راحتی می‌پذیرد. به دلیلی نرمی نسبی آن برای سوراخ کاری و پیچ کاری، همچنین کارهای هنری بسیار مناسب است.

یکی دیگر از مزایای چوب توسکا ، وزن کم و در مقابل مقاومت بالای آن است.ذوزن کم باعث می‌شود حمل و نقل این نوع چوب نیز ساده تر صورت گیرد.

یک خصوصیت منحصر به فرد این چوب، این است که نیتروژن را رفع می‌کند، به همین دلیل در میان فعالان محیط زیست محبوبیت بالایی دارد

درباره ی مزایای چوب درخت توسکا، حتی به خصوصیات درمانی آن نیز می‌شود اشاره کرد.

 

کاربرد چوب توسکا

 

کاربرد چوب توسکا

 کاربرد چوب توسکا در صنایع مختلف بسیار زیاد و متنوع است، یکی از کاربردهای مهم چوب توسکا، استفاده آن به عنوان روکش های تزئینی است. همانطور که پیش از این گفته شد، چوب توسکا ظاهر بسیار زیبایی دارد، به واسطه همین ظاهر زیبا از آن به عنوان روکش چوبی در کابینت ها استفاده می‌شود.

جنس نرم این چوب کاربرد چوب توسکا را در صنایع هنری نیز تثبیت کرده است، از این چوب برای ساخت انواع کفپوش و قرنیز هم استفاده می‌شود. دیگر کاربرد چوب توسکا استفاده آن در ساخت ظروف است، ظروفی که با چوب توسکا تولید می‌شوند در کنار ظرافت بی مثال خود مقاومت بالایی در مقابل رطوبت دارد.

قایق سازی، کفپوش دور استخر و استفاده در انواع مبلمان نیز بخشی از کاربرد چوب توسکا محسوب می‌شود.

 

مزایای چوب توسکا

 

تفاوت چوب توسکا و چوب روسی

تفاوت چوب توسکا و چوب روسی کاملا قابل لمس است، با این حال به دلیل تشابه آنها در چگالی گاها توسط افراد مبتدی اشتباه گرفته می‌شود. چوب توسکا و روس هر دو از چوب های نرم و منعطف محسوب می‌شوند اما تفاوت های ظاهری بسیاری با یکدیگر دارند.

توسکا پهن برگ و روس از درختان برگ سوزنی هستند، چوب روس معمولا در ساخت و ساز مورد توجه است اما چوب توسکا بیشتر در معماری داخلی و تزئینات کاربرد دارد.

اگرچه نمی توان منکر کاربرد وسیع چوب روس در صنایع مبلمان سازی شد اما بیشتر استفاده ی این چوب در بخش هایی است که نیاز به مقاومت داشته باشد و ظرافت مد نظر نباشد.

در مقابل چوب توسکا علاوه بر مقاومت بسیار بالا ظرافت قابل توجهی نیز دارد، در ادامه توضیح مختصری راجع به چوب روس ارائه خواهد شد.

 

اهمیت استفاده از چوب های روسی و توسکا

 چوب روسی نیز همانند توسکا یکی از چوب های مقاوم و پر کاربرد است، چوب روس در واقع به چوب نوعی از کاج یا صنوبر گفته می‌شود. این نوع از چوب به این دلیل با نام چوب روسی شناخته می‌شود که از روسیه وارد می‌شوند.

البته این روز ها تمام چوب هایی که واردات نیستند اما از این نوع درخت بُریده می‌شوند نیز با نام چوب روسی شناخته می‌شوند.

چوب روسی دست نجار را برای برش و شکل دادن باز می‌گذارد، همچنین استقامت بالایی دارد از این رو در کلاف و اسکلت زیرین انواع مبلمان به کار می‌رود.  چوب روسی کاربردهای فراوانی دارد اما موردی که بیان شد معروفترین کاربرد چوب روسی است.

اهمیت استفاده از چوب های روسی و توسکا به اندازه ای است که اگر این دو گونه را پایه صنایع چوبی معرفی کنیم مبالغه نکرده ایم.

 

اهمیت چوب توسکا

 

نحوه خشک کردن چوب توسکا

 نحوه خشک کردن چوب توسکا دو شکل کلی را شامل می‌شود. نحوه خشک کردن چوب توسکا در روش سنتی از طریق گردش هوای آزاد و نور خورشید است.

شکل دیگر آن از طریق گرما و دستگاه گردش هوا است که نیازمند فضایی استاندارد می‌باشد. واضح است که روش اول مقرون به صرفه و روش دوم انرژی و هزینه بیشتری می‌برد و در واقع صرفا برای مناطقی است.

با توجه به آب و هوای مرطوب امکان خشک کردن طبیعی چوب وجود نداشته باشد.

نکته مهم راجع به کیفیت توسکا مربوط به خشک کردن آن است چرا که اگر این چوب خشک نشود در طول زمان استحکام خود را از دست داده و فاسد خواهد شد.

اگر بلافاصله بعد از برش امکان خشک کردن چوب نباشد باید تا زمان شروع فرایند خشک کردن چوب در آب نگهداری شود، این ترفند استحکام چوب درخت توسکا را بالا خواهد برد.

 

واردات و قیمت چوب توسکا

قیمت چوب توسکا با توجه به کاربرد های فراوان آن هر چند در دسته ی اقتصادی نباشد، گران هم محسوب نمی‌شود. در واقع قیمت چوب توسکا یا هر نوع دیگری از چوب بسته به واردات و یا تولید آن می تواند متفاوت باشد.

عامل دیگری که بر روی قیمت چوب توسکا تاثیر گذار است؛ نوع فرآوری آن می‌باشد چرا که مستقیما بر کیفیت چوب اثرگذار است.

 

 

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *