تهران - یوسف آباد
09122014805

نحوه خشک کردن چوب روسی

نحوه خشک کردن چوب روسی

چوب روسی از جمله چوب‌های وارداتی بسیار پرکاربرد می‌باشد که در ساخت وسایل مختلف می‌توان از آن بهره‌مند شد. نحوه خشک کردن چوب روسی بسیار حائز اهمیت است و بر میزان کیفیت آن تاثیر دارد. در این مقاله قصد داریم به‌طور اختصاصی به موضوع خشک کردن چوب روسی _شرکت بازرگانی داتیس البرز بپردازیم، اگر در این زمینه به اطلاعات بیشتری نیاز دارید با ما همراه باشید.

خشک کردن این چوب باید طبق اصول و قوانین خاصی انجام شود چون در غیر این صورت برش کاری با مشکل مواجه شده و در مدت زمان کوتاهی چوب دچار ترک می‌شود. فرایند خشک کردن به روش های مختلف سنتی و مدرن انجام می‌شود که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارد. اگر این ماده به خوبی خشک نشود عملا غیر قابل استفاده خواهد بود.

جهت خرید و استعلام قیمت چوب روسی با واحد فروش داتیس البرز با شماره 09122014805 تماس بگیرید.

خشک کردن چوب روسی به چه صورت است؟

خشک کردن چوب روسی به چه صورت است؟

نحوه خشک کردن چوب روسی به روش طبیعی و غیر طبیعی انجام می‌شود که با توجه به شرایط محیط می‌توان بهترین روش را انتخاب کرد. روش طبیعی در فضای باز و توسط عوامل محیطی مانند تابش خورشید انجام می‌شود، در واقع باید محیطی را انتخاب کرد که وسیع بوده و گرمای خورشید به اندازه کافی باشد این راه از نظر قیمت مقرون به صرفه و ارزان است ولی نسبتا زمان بر می‌باشد.

گاهی اوقات ممکن است برای اینکه چوب به طور کامل خشک شود، چندین سال زمان نیاز باشد. در روش غیر طبیعی، فرایند خشک شدن توسط کوره در مدت زمان کوتاهی انجام می‌شود اما هزینه آن زیاد است. از این رو، با توجه به شرایط کار و میزان بودجه می‌توان روش مناسب خشک کردن را انتخاب کرد. توجه نمایید این محصول باید کاملا خشک و بدون رطوبت باشد در غیر این صورت قابل استفاده و بهره‌برداری نخواهد بود.

 

هدف از خشک کردن چوب روسی

 

هدف از خشک کردن چوب روسی

در قسمت قبل تا حدودی با نحوه خشک کردن چوب روسی آشنا شدیم اما هدف و علت خشک کردن چوب روسی چیست؟ برای ساخت انواع مختلف وسایل چوبی، باید این چوب کاملا خشک و عاری از رطوبت باشد در این صورت برش کاری به سهولت انجام می‌شود.

یکی دیگر از اهداف مهم خشک کردن این چوب، تسریع حمل و نقل است گاهی اوقات آن به کشورهای دیگر صادر می‌شود از این رو، وقتی خشک شود وزن اولیه کاهش می‌یابد و راحت تر می‌توان آن را جابه‌جا کرد. از دیگر دلایل، می‌توان افزایش مقاومت و دوام را بیان کرد چون با خشک کردن مقاومت چوب بیشتر می‌شود و دچار ترک نمی‌گردد.

هدف دیگری که در خشک کردن چوب حائز اهمیت است، عدم تغییر سایز آن است زمانی که از چوب تر برای ساخت وسایل چوبی استفاده نمایید، پس از مدتی که رطوبت خود را از دست داد تغییر سایز می‌دهد و کوچکتر می‌شود. با این تغییر، وسایل چوبی زیبایی خود را از دست می‌دهند و غیر قابل استفاده خواهند شد.

رایج ترین روش های خشک کردن چوب روسی

رایج ترین روش های خشک کردن چوب روسی

همان طور که در بخش‌های قبلی اشاره کردیم نحوه خشک کردن چوب روسی بسیار مهم است و تاثیر مستقیمی بر کیفیت دارد. یکی از روش های خشک کردن چوب روسی، قرار دادن الوارهای چوب در معرض هوای آزاد است. البته این فرایند فقط برای الوارهایی مناسب است که ضخامت و رطوبت کمی دارند.

 

اما اگر الوار ضخیم و قطور است باید از کوره خشک کن استفاده نمایید این کوره محفظه‌ای است که با گرما و جریان مناسب هوا، چوب را خشک می‌کند. در این روش ابتدا الوارها را درون کوره قرار می‌دهند و سپس دما را بین ۱۲۰ تا ۱۹۰ درجه فارنهایت تنظیم کرده و جریان هوای کنترل شده درون کوره منجر به خشک شدن چوب می‌شود. این دو روش، راه‌های رایج و شایع خشک کردن چوب در تمام مناطق محسوب می‌شوند.

 

شرایط خشک کردن چوب روسی

شرایط خشک کردن چوب روسی

شرایط مناسب و نحوه خشک کردن چوب روسی منجر به تولید فرآورده‌های چوبی ایده‌آل و با کیفیت می‌شود. شرایط خشک کردن چوب روسی در روش طبیعی و غیر طبیعی با یکدیگر تفاوت دارد. در فرایند طبیعی منبع گرمایی، خورشید است و تابش و حرارت آن باعث خشک شدن چوب می‌شود که این دما غیرقابل تغییر است.

 

یکی دیگر از شرایط این روش عدم تماس چوب با باران یا برف است یعنی باید انبار یا سوله‌ای را انتخاب کرد که هوای آزاد در آن جریان داشته باشد و باران و برف در آن نفوذ نکند. اما در نوع غیر طبیعی، دما و گرمای کوره مسبب خشک شدن چوب است که با توجه به نوع کاربرد و میزان رطوبت، می‌توان دما را کم یا زیاد کرد.

 

سطح رطوبت قابل قبول برای چوب روسی

 

سطح رطوبت قابل قبول برای چوب روسی

نحوه خشک کردن چوب روسی در ارتباط مستقیم با سطح رطوبت قابل قبول برای چوب روسی می‌باشد. برای تعیین میزان رطوبت باید به کاربرد چوب و میزان RH محل استفاده چوب توجه کرد. برای اندازه‌گیری میزان رطوبت باید از رطوبت سنج حرفه‌ای و دقیق استفاده نمایید و اگر اندازه رطوبت مناسب بود، می‌توانید از چوب خشک شده برای مصارف مد نظر بهره‌مند شوید. میزان استاندارد رطوبت بین ۸ تا ۲۵ درصد وزن است در واقع آن با رطوبت محیط برابر است.

 

همان طور که اشاره کردیم برای ساخت وسایل چوبی، سطح متفاوتی از رطوبت نیاز است به عنوان مثال رطوبت چوبی که برای کابینت استفاده می‌شود با میزان رطوبت پل چوبی تفاوت دارد. در واقع اگر میزان رطوبت مناسب باشد برش چوب و فرم دهی آن به سهولت انجام می‌شود و ماندگاری آن افزایش می‌یابد.

 

چقدر طول می‎کشد تا چوب روسی خشک شود؟

 

چقدر طول میکشد تا چوب روسی خشک شود؟

با توجه به روش و نحوه خشک کردن چوب روسی، می‌توان به این سوال پاسخ داد که چقدر طول می‎کشد تا چوب روسی خشک شود؟ در روش طبیعی که خشک شدن چوب در هوای آزاد انجام می‌شود این فرایند ممکن است بین چند هفته، ماه یا سال طول بکشد. اما زمانی که چوب در کوره خشک می‌شود این زمان بسیار کاهش می‌یابد و ممکن است طی چند ساعت یا چند روز، رطوبت چوب به سطح دلخواه برسد و آن خشک شود.

 

در واقع با استفاده از کوره می‌توان در زمان صرفه جویی کرد و این امر برای بسیاری از نجاران و سازندگان ضروری می‌باشد. از هر روشی که برای خشک کردن استفاده می‌کنید باید صبور باشید و اجازه دهید فرایند خشک شدن در ‍مدت زمان مناسب انجام شود. بافت سطحی و مقطعی چوب برای خشک شدن نسبت به بافت داخلی به زمان کمتری نیاز دارد ولی برای اینکه این فرایند تکمیل شود باید اجازه دهید رطوبت داخل چوب نیز به حداقل برسد. در واقع قسمت درونی چوب به زمان بیشتری نیاز دارد تا کامل خشک شود، توجه به این موضوع در فرایند خشک شدن بسیار مهم است.

 

چطور بفهمیم چوب خشک شده است؟

 

چطور بفهمیم چوب خشک شده است؟

پس از اینکه نحوه خشک کردن چوب روسی را انتخاب کردیم و شرایط مناسب را فراهم نمودیم اکنون نوبت این است که چطور بفهمیم چوب خشک شده است؟ تشخیص چوب خشک، کار افراد عادی نیست و به تجربه زیادی نیاز دارد، استفاده از رطوبت سنج روشی رایج است که بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یکی دیگر از روش های تشخیص اینکه چوب خشک شده یا نه، وزن آن است اگر چوب را بلند کنید و سبک باشد نشان دهنده از دست دادن رطوبت می‌باشد. اگر با لمس کردن چوب، احساس سردی کردید، بدانید چوب هنوز رطوبت دارد و خشک نشده و استفاده از حس لامسه راه دیگر تشخیص است.

با بو کردن چوب نیز می‌توانید خشک شدن آن را متوجه شوید اگر هنوز مرطوب باشد بوی تازگی می‌دهد. قسمتی از چوب را اره کنید تا به بافت داخلی برسید اگر در هنگام اره، گرد و غبار ایجاد شد یعنی چوب خشک شده، در غیر این صورت به زمان بیشتری نیاز خواهد داشت. روش دیگری نیز وجود دارد، چوب را به صورت افقی برش بزنید اگر لایه‌های داخلی همرنگ لایه بیرونی بودند، مطمئن باشید چوب خشک شده است.

 

اگر چوب خشک‌ نشده را بسوزانید چه اتفاقی می‌افتد؟

 

اگر چوب خشک‌ نشده را بسوزانید چه اتفاقی می‌افتد؟

در این مقاله متوجه شدیم که نحوه خشک کردن چوب روسی از اهمیت زیادی برخوردار است و کاملا اصولی باید انجام شود. بعد از اینکه چوب به طور کامل خشک شد در زمینه های مختلف مانند ساخت انواع وسایل چوبی یا سوزاندن برای تولید گرما می‌توانیم از آن استفاده کنیم.

اگر چوب خشک‌ نشده را بسوزانید چه اتفاقی می‌افتد؟ در این هنگام چون رطوبت چوب داخل بافت وجود دارد به راحتی نمی‌سوزد و در نهایت گرما تولید نمی‌شود. در واقع فقط چوب از بین می‌رود بدون اینکه کارایی و بازده مناسب داشته باشد، از این جهت برای تولید انرژی گرمایی باید از چوب‌هایی استفاده شود که کاملا خشک شده‌اند.

 

واردات چوب خشک روسی

 

واردات چوب خشک روسی

در این متن به طور کامل با نحوه خشک کردن چوب روسی آشنا شدیم از آن جایی که این عنصر، بسیار پرکاربرد و پر مصرف می‌باشد به عنوان یک محصول وارداتی بسیار ارزشمند است. واردات چوب خشک روسی در حجم بالا و به صورت دایمی انجام می‌شود و یک قطب اقتصادی به شمار می‌آید.

تمام کشورها، این محصول را به صورت عمده و کلی از روسیه خریداری می‌کنند و برای کشور سازنده یک منبع مالی پر سود محسوب می‌شود. این چوب در ابعاد و سایز مختلف عرضه می‌شود و برای ساخت مبلمان، کابینت، دکوراسیون و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. همان گونه که بیان کردیم، این چوب یکی از بهترین و مرغوب ترین محصولات است که طرفداران زیادی دارد و به سهولت می‌توان از آن استفاده کرد.

دوام و استقامت آن باعث می‌شود برای سالیان طولانی بدون آسیب باقی بماند و از این نظر بسیار مقرون به صرفه می‌باشد. ویژگی و مشخصات خاص آن سبب شده، همواره به عنوان یک چوب رنگ روشن درجه یک، مرغوب و باکیفیت در کل جهان من جمله ایران شناخته شود.

 

جهت خرید چوب روسی و استعلام قیمت با واحد فروش داتیس البرز با شماره 09122014805 تماس بگیرید.

نوشته های مرتبط
1 دیدگاه
حسین

یعنی چوب خشک به دست ما میرسه؟

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *